Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 april

Pyssla för att må bra

Pussla, sticka och måla. Det är tre superbra grejer du kan ägna dig åt om du behöver pigga upp dig. För samtidigt som det får dig att stressa ner så blir du automatiskt gladare och ditt minne förbättras. Så här funkar det!

 Kreativa sysslor gör dig pigg, glad och lugn. Dessutom skärper skapandet och problemlösandet din hjärna.
Kreativa sysslor gör dig pigg, glad och lugn. Dessutom skärper skapandet och problemlösandet din hjärna. FOTO: Istock

1. Lägg ett pussel

Det fina med att pussla är inte bara att det är roligt och kan skapa gemenskap om du pusslar ihop med någon. Själva pusslandet är bra för din hälsa också:

Skärper din hjärna. Lägg ett pussel. Det vässar din hjärna och dina kognitiva förmågor som minnet, exempelvis. Det hävdar några av världens mest framstående neuroforskare, skriver Hjärnfonden på sin hemsida. Forskning vid Michigans universitet visar att man kan öka sin IQ med flera poäng genom att lägga pussel 25 minuter om dagen, enligt Men’s Health.

Gör dig avslappnad. När du koncentrerar dig på att få ihop ett pussel får din hjärna en välbehövlig paus från tankar som stressar dig. Amerikanska forskare som studerade 1 157 person över 65 år under flera år kom fram till att regelbunden avslappning genom att lägga pussel kan motverka risk för demenssjukdomar som alzheimer.

Höjer humöret. När en pusselbit hamnar på rätt plats kickar troligtvis ditt belöningssystem i gång. Det frigör gladhormoner som gör dig – ja, glad. Läs också: Magnesiumbrist – vanliga symtom

2. Måla en tavla

Pennor, papper, färg och pensel. Ta fram det du har i gömmorna och börja måla. Kreativitet ger energi och får dig att byta fokus. Att fokuserat ägna sig åt kreativt arbete, färgläggning av sinnrika mönster och fantasifulla krumelurer, aktiverar hjärnan på ett positivt sätt. Även målarböckers kreativa klotter får oss att koppla av och minskar därmed stressen.

Det menar exempelvis Gunnar Bjursell, professor emeritus på Karolinska Institutet:

– Hjärnan är lat och den här sortens arbete gör vi utan ansträngning. Vi fokuserar, tankarna får vila och vi glömmer ånger och ångest, säger han till TV4.

Läs också: Så målar du mandala på sten

3. Ta fram stickningen

Du som stickar regelbundet vet hur välgörande och rogivande det är. Enligt studien Knitting and wellbeing har stickning flera hälsoeffekter:

Gör dig glada. I studien svarade 87 procent av deltagarna som led av depression att stickning gjorde att de kände sig gladare.

Bättre minne. Att sticka kräver planering, tålamod och koncentration. 73 procent av de som stickade mer än 3 gånger i veckan svarade att stickningen hjälpte dem få bättre minne, koppla av från problem och förbättra tålamodet.

Minskar ångest. Stickning uppfattas som en typ av meditation som lugnar och helar.Läs också: Sticka eller virka – härliga mönster!

Källor: Källor: Svenskt Demenscentrum, Fokus, Hjärnfonden, TV4

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen