Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 18 mars 2020

Rangan Chatterjee: Så övar du tacksamhet – och mår så mycket bättre

Det finns stora hälsovinster med att öva sig på att vara tacksam. Så här gör du, tipsar succéläkaren Rangan Chatterjee. Det tar bara några minuter.

 Att känna tacksamhet för det lilla i livet är en konst som går att öva upp. Du kommer att må så mycket bättre.
Att känna tacksamhet för det lilla i livet är en konst som går att öva upp. Du kommer att må så mycket bättre. FOTO: Istock

Det kan vara oerhört skadligt för oss att älta. Och att i tid och otid hetsa upp sig över allt och alla är inte heller särskilt hälsosamt.

Det betonar den engelska succéläkaren Rangan Chatterjee i sin bok Stressbalansen. För det enda som ältandet och upphetsningen leder till, menar han, är att kroppen försätts i ett ohälsosamt stresstillstånd och hjärta och hjärna tar stryk.

Rangan Chatterjee: Öva tacksamhet

Men det finns ett effektivt motgift mot ältandet: Tacksamhet. Det är dock något vi måste öva på, menar Rangan Chatterjee.

Vi är nämligen förprogrammerade att fokusera på ständiga hot och faror som i tidernas begynnelser stod som spön i backen.

Guldstunder i vardagen

I dag är tillvaron inte lika hotfull, men den gamla programmeringen från förr hänger kvar och den skymmer gärna sikten för vardagens små guldstunder. Pelargonen som skjuter skott eller leendet från kassörskan.

Läs också: Magnesiumbrist – symtom

Fokusera på tre saker

Ett supersmart, snabbt och effektivt sätt att hitta till den där välgörande tacksamheten är att öva varje dag. Gärna på kvällen. Det tar bara några minuter och Rangan Chatterjee tipsar om att fokusera på tre saker:

1. Tänk på en människa som du känner tacksamhet mot just i dag. Ditt barn, barnbarn, brevbäraren, tjejen på macken… Rikta din uppmärksamhet mot denna person och känn hur tacksamheten smyger sig på.

2. Tänk på en sak du njutit av i dag. En god kopp kaffe, en solglimt genom köksfönstret, doften av ren tvätt, boken du läste i, ja, vad som helst som du har uppskattat. Tänk tillbaka på stunden och låt en stark känsla av tacksamhet skölja över dig.

3. Tänk nu på något som dykt upp under dagen som lovar något gott för framtiden. En vårkvittrande sparv, ett nytt recept som du kanske ska prova eller vännen som du bjöd in på kaffe nästa vecka. Tänk på denna kommande händelse och känn tacksamhet för detta trevliga som ska hända.

Bonus! Om du vill och orkar: Skriv ner allt du känt tacksamhet för under denna övning. Det stärker effekten ytterligare, tipsar Rangan Chatterjee.

Effekter av tacksamhetsövningen

• Du sänker dina stressnivåer

• Du kopplar av

• Du sover lugnare

• Du fyller på med gladhormoner

Ett positivt exempel

En som dagligen tillämpar tacksamhet som metod för att hantera svårigheter i livet är sociologen Rikke Östergaard. Under loppet av några månader miste hon sin bror och drabbades själv av cancer.

Lev en minut i taget

Hennes överlevnadsmetod blev, beskriver hon i Allas, att leva en minut i taget och aktivt börja uppskatta allt bra hon trots allt hade i sitt liv, sina barn och vännerna. Metoden beskriver hon i sin bok Tack!.

Blev hennes räddning

De svåra känslorna försvann inte, men de fick konkurrens av bra saker. Och detta menar Rikke Östergaard blev hennes räddning. Om hon inte hade arbetat med att flytta fokus från rädsla till tacksamhet, berättar hon, hade hon inte tagit sig igenom krisen.

Klappa dig själv på axeln

Förutom att öva tacksamhet, liksom Rangan Chatterjee uppmanar till, så tipsar Rikke Östergaard om att skriva ner det du faktiskt fick gjort i dag: Klivit ur sängen, kokat kaffe, tvättat sängkläder eller ringt en vän.

Bocka av varje liten syssla och klappa dig själv på axeln. För det gick ju riktigt bra det där. Trots allt!

Källor: Boken ”Stressbalansen” av Rangan Chatterjee, boken ”Tack!” om vikten av att säga och känna tacksamhet av Rikke Östergaard, Allas.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen