Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 14 mars

Så många steg behöver du ta – enkel guide

De flesta vet att det är bra för hälsan och vikten att gå varje dag. Frågan är hur många steg som krävs. Här får du veta vad som gäller för dig.

 Promenera med hunden är ett smart sätt att lätt komma upp i ett hälsosamt antal steg.
Promenera med hunden är ett smart sätt att lätt komma upp i ett hälsosamt antal steg. FOTO: Reimphoto

Det motverkar demens, håller hjärtat i trim och bidrar till att du lever längre. Detta är bara några av alla hälsoeffekter som vanliga promenader kan ge.

Läs också: 10 hälsoeffekter med att gå

Individuellt behov

Men hur mycket behöver just du gå? Det får du svar på här. Börja med att kolla i listan om du kan betrakta dig som stillasittande eller aktiv.

Längre ner får du veta hur många steg just du behöver ta för att behålla vikten eller gå ner i vikt. Om du är man eller kvinna och hur gammal du är avgör vad som gäller för dig.

Tänk på: Alla människor har olika förutsättningar. Tabellen är enbart till som vägledning – lite motion är alltid bättre än ingen alls. Läs också: Så kan promenader rädda minnet

Guide 1: Aktiv eller stillasittande – kolla här

Är du stillasittande eller mycket aktiv? Här få du svaret:

Mindre än 5 000 steg: Stillasittande

5 000 till 7499 steg: Lågaktiv

7 500 till 9 999 steg: Måttligt aktiv

10 000 till 12 500 steg: Aktiv

Fler än 12 500 steg: Mycket aktivLäs också: Träna utan att veta om det – få rent på köpet

Guide 2: Kvinnor – steg per dag

Så många steg behöver kvinnor ta per dag för att gå ner i vikt eller behålla en hälsosam vikt.

Upp till 40 år: 12 000 steg per dag

40 till 50 år: 11 000 steg per dag

50 till 60 år: 10 000 steg per dag

60 år och uppåt: 8 000 steg per dagLäs också: Kvinnor går ner i vikt av stenålderskost

Guide 3: Män – steg per dag

Så många steg behöver män ta per dag för att gå ner i vikt eller behålla en hälsosam vikt.

Upp till 18 år: 15 000 steg per dag

18 till 50 år: 12 000 steg per dag

50 år och uppåt: 11 000 steg per dagLäs också: Hon gick ner 40 kg på två år – genom att träna i hemma på gården

Tips!

När du har läst tabellerna kan du gå in på appen Hälsa (med ett rött hjärta som symbol) som finns med som standard i alla Iphones. Här håller du lätt koll på hur många steg du tar varje dag. Stegen registreras och visas i staplar som du kan följa över tid.

Om du inte har en Iphone så finns andra gratisappar med stegräknare att ladda ner från Google Play.

Källor: Forskare Anders Raustorp/Högskolan Kalmar, WHO och Folkhälsomyndigheten

Läs också: ”Jag gick från fet och småsur till sund och levnadsglad”Läs också: 7 hälsovinster med att gå 10 000 steg om dagen

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen