Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 14 september

Så mjukar du upp ”mobilnacken” – 3 sköna övningar!

Ont i nacken efter för mycket tittande i mobilen? Här är tre sköna övningar!

 Skönt att mjuka upp ”mobilnacken”!
Skönt att mjuka upp ”mobilnacken”! FOTO: Foto: Istock

Att ofta sitta med huvudet böjt över en mobil eller surfplatta ökar risken stort för smärta och besvär i nacken.

I normalt läge väger huvudet cirka fem kilo, men när man böjer det 15 grader framåt motsvarar det 15 kilo. Det ger en stor belastning på nackens kotor.

Ta pauser

Att ta långa pauser i mobiltittandet, byta ställning och röra på kroppen mycket är allmänna råd för att minska besvären. Sen finns det några bra stärkande övningar också.

Läs också: Träna bort ryggvärken – sjukgymnastens 7 bästa övningar att göra hemma

3 bra övningar mot mobilnacke

1. ”Dubbelhakan”

 Dra in hakan så att du får riktig dubbelhaka.
Dra in hakan så att du får riktig dubbelhaka. FOTO: Foto: Istock

Gör så här: Sitt rakt med axlarna nedsjunkna. Dra in hakan lugnt så att du får en riktig dubbelhaka, håll nacken rak. Dra sedan ut hakan igen. Titta inte ned, ansiktet rakt fram, så att hela ansiktet skulle synas om du hade en spegel framför dig.

Upprepa: Håll i 10 sekunder, repetera 5–10 gånger i lugn takt.

Effekt: Drar ut spända muskler och motverkar mobil- och gamnacke.

2. Huvudvridning

 Vrid huvudet åt sidan, lite som att du ser dig över axeln.
Vrid huvudet åt sidan, lite som att du ser dig över axeln. FOTO: Foto: Istock

Gör så här: Stå med rak rygg och nedsjunkna, avslappnade axlar. Vrid lugnt huvudet först åt höger – så långt du kan – sedan åt vänster. Vrid inte på kroppen, ungefär som att du ser dig över axeln.

Upprepa: Gör sammanlagt 10 vridningar på varje sida.

Effekt: Mjukar upp leden och motverkar nackspärr. Var inte rädd om det knastrar lite, men det ska inte göra ont.

3. Ligg på mage

 Ligg på magen och surfa i mobilen så ofta du kan.
Ligg på magen och surfa i mobilen så ofta du kan. FOTO: Foto: Istock

Gör så här: Ligg på mage, stöd dig på underarmarna och låt kroppen sjunka ned mot golvet. Dra samman skulderbladen så att bröstet ”öppnas upp” och titta uppåt .

Upprepa: Så ofta du kan. Ligg gärna så här hemma när du kollar i din mobil.

Effekt: Tänjer, mjukar upp och stärker nackens muskler.

Källor: Friskispraktikten, Engelbrekts kiropraktorcenter i Stockholm.

Läs också: 3 bortglömda kroppsdelar – så tränar du dem!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen