Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 15 november 2018

Därför blir du chipsberoende – och så bryter du ovanan

Att potatischips skapar begär vet alla som öppnat en påse och med flottiga händer mumsat tills den är tom. Chips triggar oss att äta mycket men det finns också bot.

 Chips är åh så gott, men det kommer med ett pris.
Chips är åh så gott, men det kommer med ett pris. FOTO: iStock

Snabba kolhydrater i kombination med fett, salt och smaksättning gör chips till fullkomligt oemotståndliga små läckerbitar. Inte sällan innehåller chipsens kryddblandning dessutom socker som vår hjärna gör glädjeskutt av.

Det är just reaktionerna i hjärnan som är intressanta när vi ska förklara varför chips kan ätas i sådana lass. Socker och snabba kolhydrater utlöser nämligen dopamin, hjärnans lyckosignaler. Att äta snacks ger därmed en känsla av välbefinnande och en inre belöning. Kroppen kommer ihåg detta och trånar efter mer.

Läs också: Ost och choklad antiinflammatorisk mat som kan förlänga ditt liv

Därför är chips beroendeframkallande

Det finns fler förklaringar på varför du många gånger inte kan sluta efter en näve eller två. Om du dricker koffeinhaltig läsk till exempel cola samtidigt som du äter chips får du en kick som hjälper till att förstärka upplevelsen. Också detta registrerar hjärnan.

Överätning sker dessutom ofta i sammanhang där det inte finns något naturligt stopp. Det är skillnad på att äta en portion mat under en lunchrast och att sitta i soffan med en stor skål och hel myskväll framför sig.

Hjärnans belöningssystem är så starkt att det slår ut kroppens mättnadskänslor – du märker inte av när det börjar bli nog.

Läs också: Så snuskigt är det att dubbeldippa med chips

Så bryter du ovanan

Börja inte! När sambon eller kompisen kommer med chipspåsen i högsta hugg, tacka nej som på reflex. Dopamin utsöndras redan vid första tuggan, och halterna sjunker så snart du slutar. Säkraste sättet att undvika denna bergodalbana är att inte ens börja.

Hitta alternativ. En klassiker som hängt med i decennier är grönsaksstavar med dipp. Skiva upp morötter, gurka, zucchini, paprika och avokado. Lägg på ett fat (det blir en fröjd för ögat!) och doppa i din favoritdipp. När den nya grönsaksvanan satt sig kan du experimentera med mer hälsosamma dippvarianter också.

Räkna på kalorierna. Om inget annat fungerar kan du ta en titt på påsens näringsinnehåll. Rekommenderat dagligt kaloriintag är runt 2000. En 300 gram stor potatischipspåse innehåller upp till 1500 kalorier. Med den vetskapen, känns det fortfarande värt att stilla suget?Källa: Mitt kök

Nackdelar med chips

En miljöbov: Ett kilo potatischips leder till utsläpp av 2,2 kilo växthusgaser. Det är 20 gånger så mycket som för ett kilo potatis.

Cancerframkallande: Chips innehåller akrylamid som är både kromosomförändrande och cancerframkallande.

Skövlar regnskog: Många chipstillverkare använder palmolja, ett mycket mättat fett som utvinns genom skövling av regnskogar.

Höjer kolesterolet: Rekommenderat dagligt intag av mättat fett är 20–30 gram. En chipspåse kan innehålla upp till 150 procent mer. Mättat fett ökar kolesterolen i blodet och risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

För mycket salt: I genomsnitt får vi i oss dubbelt så mycket salt mot vad Livsmedelsverket rekommenderar. En påse chips gör inte saken bättre.

Kaloribomb: Vi säger det igen, chips är en kaloribomb. Överskott av kalorier leder till viktökning. Vill du få och behålla kontroll över din vikt bör du undvika chips.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen