Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 19 oktober

Forskaren: Så länge räcker D-vitaminet från sommarens sol!

Hur länge räcker kroppens D-vitaminlager efter den rekordsoliga sommaren? Land frågade forskaren Johan Malm.

 När solens ultravioletta strålning träffar huden startar en kemisk reaktion som bildar D-vitamin.
När solens ultravioletta strålning träffar huden startar en kemisk reaktion som bildar D-vitamin. FOTO: Istock

Solen är den absolut bästa källan för att bilda D-vitamin. När den ultravioletta strålningen träffar huden startar en kemisk reaktion som bildar D-vitamin.

En solig sommardag kan kroppen på 15-20 minuter producera betydligt mer än det rekommenderade dagsintaget.

Lagras i fettväven

Och eftersom D-vitamin är fettlösligt så lagras det i kroppens fettväv. Men hur länge?

– Den som tror att det räcker ända till nästa sommar tror fel. D-vitamin har en halveringstid på mellan tre veckor och två månader, säger Johan Malm, professor i klinisk kemi vid Lunds universitet.

Max två månader

Så max två månader från det att man exponerats för sol, senast fram till höstdagjämningen – därefter står solen får lågt för att ge D-vitamin.

Hur stort lagret är och hur länge det räcker är väldigt individuellt, enligt Johan Malm.

Överviktiga, mörkhyade och äldre har svårare att bilda och lagra D-vitamin.

Lagringen är självreglerande

Även den som har bra ”upptag” av D-vitamin från solen kan inte lagra hur stora mängder som helst, det är självreglerande.

– Det går inte att bli förgiftad av D-vitamin från solen eller kosten. Men stora mängder D-vitamintillskott kan i sällsynta fall leda till förgiftning, säger Johan Malm.

Läs också: 4 viktiga hälsoeffekter av D-vitamin!

Nu på hösten och fram till vårdagjämningen i mars kan det vara bra med tillskott för alla som inte ofta äter D-vitaminrik mat som sill, lax och annan fet fisk – och även skogssvamp som kantareller.

Livsmedelsverkets rekommenderade dagsintag är på 10 mikrogram, men flera forskare menar att 25-50 mikrogram per dag bättre motsvarar kroppens behov.

– Men mer forskning behövs för att fastställa det optimala dagsintaget av D-vitamin, säger Johan Malm.

Läs också: Vanlig svamp – oväntat rik på D-vitamin!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen