LRF och Lidl i samarbete – ska öka köp av svensk mat
Ett nytt avtal ska stärka svenska lantbrukare och öka andelen svenska produkter i matkedjan Lidls sortiment. Ambitionen är att det ska bli enklare för konsumenter att välja svenska varor.
Uppdaterad: 2024-09-19

Sedan tidigare har matbutikskedjan Lidl ett särskilt utbud som går under namnet Matriket där svenskproducerade varor får extra exponering i butiken. Nu satsar man tillsammans med LRF ytterligare på att lyfta fram fördelarna med svenskproducerad mat och med att stödja det svenska lantbruket.
LRF:s vd Anna-Karin Hatt ser positivt på avtalet.
– Vi i LRF är mycket glada över vårt nya samarbete med Lidl. Genom detta partnerskap kan vi öka medvetenheten om alla de mervärden som följer med att välja svensk mat, ge fler konsumenter möjlighet att upptäcka fina svenska råvaror och i förlängningen förbättra förutsättningarna för att öka produktionen av livsmedel i Sverige, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef på LRF till LRF.se.
Tanken är att antalet svenskproducerade varor på Lidl ska öka.
– Jag ser fram emot att vi tillsammans med LRF kan sprida kunskap både bland våra kunder och personal kring vikten av att välja svenska livsmedel, bland annat genom att vi på Lidl fortsätter öka andelen svenskproducerad mat i vårt sortiment, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
Samarbetet inleds 2024 med ett tydligt mål: Att öka andelen svenska leverantörer i Lidls sortiment och främja exporten av svenskproducerade livsmedel.











_ebd156fcd6.png)









