Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 12 november

C-vitamin i paprika

Trodde du att apelsiner är det bästa du kan äta för att få i dig C-vitamin? Nix! Paprika innehåller tre gånger så mycket C-vitamin!

 Vill du få i dig en riktig superdos av C-vitaminer så ska du äta paprika – eller broccoli!
Vill du få i dig en riktig superdos av C-vitaminer så ska du äta paprika – eller broccoli! FOTO: Istock

Skalar och äter du en stor apelsin får du i dig dagsbehovet av C-vitamin.

Jämfört med paprika ligger apelsiner dock i lä. Paprika innehåller hela tre gånger så mycket C-vitamin som apelsiner.

Mest C-vitamin i gul paprika

Allra mest C-vitaminstinna är gula paprikor. Enligt Livsmedelsverket innehåller de 163 milligram C-vitamin per 100 gram. De röda ligger inte långt efter med sina 144 milligram C-vitamin per 100 gram. Gröna paprikor landar på 109 milligram C-vitamin per 100 gram.

Det innebär att en tredjedels paprika räcker för att du ska få i dig hela ditt dagsbehov av C-vitamin.

Bra alternativ

Eftersom de allra flesta frukter, bär och grönsaker innehåller C-vitamin finns det andra bra alternativ om du inte gillar paprika.

C-vitamin i broccoli

Exempelvis är broccoli och brysselkål särskilt välfyllda. Äter du 1 portion broccoli (100 gram) så får du i dig hela dagsbehovet av C-vitamin. Och enligt Livsmedelverkets beräkningar räcker det att du petar i dig 3 stycken brysselkål på en dag för att du ska få i dig tillräckligt med C-vitamin.

C-vitamin i nypon

En annan superkälla till C-vitamin är nypon. Både torkade nyponfrön och nyponsoppa kryllar av nyttigt C-vitamin.

Läs också: Maten som motverkar osteoporos

Så mycket C-vitamin innehåller:

  • Torkade nyponfrön innehåller 270 milligram C-vitamin per 100 gram.
  • Nyponsoppa innehåller 190 milligram C-vitamin per 100 gram.
  • Gul paprika innehåller 163 milligram C-vitamin per 100 gram.
  • Röd paprika innehåller 144 milligram C-vitamin per 100 gram.
  • Grön paprika innehåller 109 gram C-vitamin per 100 gram.
  • Brysselkål innehåller 85 gram C-vitamin per 100 gram.
  • Broccoli innehåller 83 milligram C-vitamin per 100 gram.
  • Apelsin innehåller 53 milligram C-vitamin per 100 gram.

C-vitamin rekommendation

Enligt Livsmedelsverkets rekommendation bör vuxna få i sig 75 milligram C-vitamin per dag. Skälet till det är att C-vitamin krävs för bygga upp brosk- och benvävnad i din kropp.

C-vitamin hjälper också till att tillgodogöra dig järnet i maten.

Källa: Livsmedelsverket, Nordiska näringsrekommendationerna

Läs också: Gröna bladgrönsaker bromsar hjärnans åldrande

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen