Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 november 2018

5 vetenskapliga skäl till att du ska äta grönkål – varje dag

Grönkål riktigt spritter av läkande ämnen. Här är fem av dess viktigaste hälsoeffekter!

 Frossa i grönkål eftersom det är så nyttigt och bra för kroppen!
Frossa i grönkål eftersom det är så nyttigt och bra för kroppen! FOTO: Istock

Grönkål beskrivs med rätta som något av en supergrönsak. Den är extremt rik på viktiga mineraler, vitaminer, antioxidanter plus de intressanta svavelhaltiga kålämnena.

Bra ihop med fett

Grönkål är nyttig på olika sätt – både tillagad och rå, då vissa ämnen bäst tas upp när de hettas upp tillsammans med fett.

5 bevisade hälsoeffekter av grönkål:

Grönkål förebygger cancer

Grönkål är som all kål, rik på svaveldoftande glukosinolater, som när de bryts ned i kroppen kan motverka tumörer och förstärka effekten av behandling med kemoterapi (obs: extern länk)

Grönkål är bra för ögonen

Grönkål är enormt rik på antioxidanterna lutein, betakaroten och zeaxanthin som i flera studier (obs: extern länk) visat sig kunna minska risken för ögonsjukdomar i gula fläcken. Orsaken är att ämnena är rika på gul färg som liksom ”fyller på” ögats gula fläck.

Läs också: Det här är de 5 mest näringstäta grönsakerna!

Grönkål dämpar inflammation i kroppen

Forskning vid Linköpings universitet (obs: extern länk) visar att luteinrik mat som grönkål, kan ha medicinsk effekt.

Den ger en mätbar dämpning av de skadliga, låggradiga inflammationerna i blodet som kan orsaka åderförfettning och hjärt- och kärlsjukdomar.

Läs också: Så kan du enkelt odla grönkål hemma

Grönkål sänker kolesterolet

I en liten studie (obs: extern länk) fick 32 män med ärftligt förhöjda blodfetter dricka 1,5 deciliter grönkålsjuice varje dag i 12 veckor. Resultatet visar att de fick klart friskare och bättre kolesterolvärden.

Grönkål är bra för matsmältningen

När vi äter mat med besk smak som grönkål stimuleras produktionen av saliv och magsaft, vilket underlättar matsmältningen ända ned i tarmarna.

Får man lätt en uppkörd mage kan det vara bra att en äta en liten sallad med beska blad som grönkål före maten. Det förbereder hela systemet och rustar det bättre för att smälta maten.

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen