Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 7 mars

Skotta rätt och håll kroppen i trim

Mycket snö på tomten? Grattis! Snöskottning kan nämligen hålla kroppen i gång. Men det gäller att skotta på rätt sätt. Här få du bästa tipsen.

 Skotta lite i taget och ta många pauser när du skottar.
Skotta lite i taget och ta många pauser när du skottar. FOTO: FatCamera

Förbanna inte snön. Gör den till vinterns bästa träningskompis istället. För skottar du på rätt sätt kan snöskottningen bli rena träningspasset.

Det har bland annat Sören Fagerlund, 89, i Hudiksvall upptäckt.

– Man ska vara tacksam för snön, så att man får komma ut och arbeta, säger han till SVT Gävleborg.

Läs också: Gården full av snö – så här gör du!

Skotta rätt

Men det gäller alltså att skotta på ett sätt som skonar ryggen. Sören Fagerlunds bästa knep för att undvika värk och ryggskott är att inte ha bråttom.

– Det är viktigt att ta det lugnt och tänka sig för.

Fysioterapeutens 7 bästa snöskottningstips:

1. Värm upp innan du sätter igång, se skottningen som ett träningspass.

2. Ta det lugnt (precis som Sören Fagerlund gör) och ta många pauser. Skotta lite åt gången och gå en liten sväng och sträck på dig mellan varven.

3. Lyft inte för mycket på en gång. Tänk på att blöt snö kan vara riktigt tung.

4. Lyft med benen. Det gör du genom att böja benen och lyfta med rak rygg.

5. Undvik vridningar. Det gör du genom att ha armarna nära kroppen. Utnyttja hävarmseffekten: Sätt en armbåge i sidan och skjut på med kropp eller höft istället för att vrida kroppen.

6. Försök att skotta snön rakt framför dig.

7. Variera gärna åt vilket håll du skottar. Det minskar påfrestning på ryggen. Läs också: Skotta taket – 7 viktiga råd

Varning!

Det sämsta du kan göra är att luta ryggen bakåt samtidigt som du roterar kroppen. Då belastar du diskarna mellan kotorna och det kan leda till både ryggskott och diskbråck.

Om du får ont så ska du avbryta skottningen och vila. Har du bara lite ont så är det bra om du stretchar musklerna i benen och rumpan. Men gå inte in och lägg dig på soffan. Ta istället en liten promenad med så naturliga rörelser som möjligt.

Läs också: Så blir du av med ryggskottet – expertens 7 tips

Äldre bör vara extra försiktiga

I USA har man studerat hjärthälsa i samband med snöskottning. Studien visar bland annat att snöskottning belastar hjärtat mer än många andra fysiska aktiviteter.

– Har man kända besvär från hjärtat, till exempel om man har kärlkramp ska man vara försiktig med att skotta snö, säger Bertil Lindahl, professor i kardiologi vid Akademiska sjukhuset till P4 Uppland.

Han rekommenderar snöskottare att starta skottningen försiktigt. Känner man att det blir tungt åt bröstet ska man genast sluta.

Läs också: 5 vanligaste hjärt-kärlsjukdomarna

Förbered för hjärtat

Betrakta alltså skottningen som ett fysiskt ansträngande träningspass och förbered dig med uppvärmning. Det är ett bra sätt att undvika alla sorters skador kopplade till snöskottning.

Du som har hjärtproblem sedan tidigare, speciellt om du är över 55 år, bör vara extra försiktig med snöskottandet och kanske undvika att skotta helt och hållet.

Läs också: Så får du ett friskare hjärta – 10 vetenskapliga tips

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen