Linnea kämpar för att rädda nattågen till Jämtland
När Linnea Granqvist fick veta att SJ skulle lägga ned nattågslinjen mellan Göteborg och Östersund, blev hon arg. Hon startade spontant en namninsamling – som blivit rekordstor!
Uppdaterad: 2024-08-27
_f1eff7dd61.jpg)
– Jag tänkte väl några av mina kompisar och familj skulle skriva, att det skulle bli några hundra underskrifter, säger hon.
Gensvaret blev enormt. I skrivande stund har över 59 000 personer skrivit på insamlingen och Linnea som har fått mängder av sms och mejl från personer som också är upprörda.
– Ja, den här frågan engagerar verkligen. Det är många som likt mig tycker att beslutet är ett steg i fel riktning, när man tvärtom borde satsa på tågresandet, säger hon.
Anses olönsam
Bakgrunden är att SJ har kört nattlinjen mellan Göteborg och Östersund på prov sedan 2020. Det ingår inte i SJs upphandling med Trafikverket, utan drevs helt i SJs egen regi. Men trots att tågen nästan alltid varit fullbokade, var linjen ändå inte lönsam.
SJ har avtal för trafiken mellan Stockholm och Duved samt Stockholm-Kiruna och Narvik. Och ska ta över nattågen från Stockholm till övre Norrland och får ekonomiskt stöd för att köra dessa linjer. Tanken är att också utöka trafiken från Duved över norska gränesn till Storlien och Trondheim plus ett dagligt regionaltåg mellan Östersund och Trondheim.
Men då vill SJ ha ersättning av Trafikverket och norska Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året, enligt Järnvägar.nu.
Hoppas på regeringen
Och nattågen från Göteborg till Östersund ingår inte i det paketet, utan kräver extra ersättning annars för att inte läggas ned . Ett annat hinder för den tåglinjen är att omfattande banarbeten ska inledas på sträckan.
– Jag förstår att nattlinjen mellan Jämtland och Göteborg är dyr att driva och att banarbeten kommer att försvåra trafiken. Men då är bättre att hitta andra lösningar än att lägga ned, säger Linnea Granqvist, som menar att kundunderlaget finns då tågen är oftast är fullbokade.
Nu hoppas hon få lämna över namninsamlingen till infrastrukturminister Andreas Carlsson - och att regeringen griper in.
Läs också: Fjällen är faktiskt mer än Sälen och Åre











_ebd156fcd6.png)









