Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Mat & dryck 9 december 2020

5 supernyttiga julrätter!

Mycket av julmaten är både näringsrik och nyttig! Här är fem extra hälsosamma julrätter att njuta av - året om!

 Julbordet är nyttigare än man tror, särskilt om man väljer de 5 "superrätterna".
Julbordet är nyttigare än man tror, särskilt om man väljer de 5 "superrätterna". FOTO: Istock

Egentligen är mycket på julbordet både nyttigt och näringsrikt, som skinka och köttbullar. Problemet är snarare att utbudet är så stort att de flesta av oss äter alldeles för mycket.

Men det finns några julrätter som är extra hälsosamma och som man med fördel kan äta året om.

5 supernyttiga julrätter

1. Inlagd sill

 Inlagd sill håller D-vitaminnivårna uppe på vintern.
Inlagd sill håller D-vitaminnivårna uppe på vintern. FOTO: Istock

En julklassiker som vi borde äta året om, särskilt under vinterhalvåret då våra D-vitaminnivåer är låga. 100 gram inlagd sill ger 11 mikrogram D-vitamin, det rekommenderade dagsintaget för en vuxen är 10-20 mikrogram. Inlagd sill är också rik på nyttiga fiskfettsyror, omega 3. Ger dessutom halva dagsbehovet av selen, 25 mikrogram, plus 6,4 mikrogram B12, vilket är tre gånger minimibehovet per dag.

2. Gravad lax

 Gravad lax är rik på omega 3 och D-vitamin.
Gravad lax är rik på omega 3 och D-vitamin. FOTO: Istock

Gravad lax, är en av julbordets läckraste och nyttigaste rätter. Rik på omega 3 och en bra källa till D-vitamin, ger 6 mikrogram per 100 gram. Innehåller även det viktiga B12, 5 mikrogram per 100 gram, samt 15,1 mikrogram selen vilket är en fjärdedel av dagsbehovet.

3. Grönkål

 Grönkål är supergrönsak som kan skördas hela vintern.
Grönkål är supergrönsak som kan skördas hela vintern. FOTO: Istock

Julens egen supergrönsak som är rik på viktiga mineraler, vitaminer, plus de svavelhaltiga kålämnena som till och med tros motverka cancer. Dessutom antioxidanterna lutein och betakaroten, som kan minska risken för ögonsjukdomen gula fläcken. 100 gram grönkål, i en sallad ger hela minimibehovet per dag av C-vitamin, 74,4 milligram. Men även kokt och stekt grönkål är nyttigt, då flera av näringsämnena tas upp bättre då den hettats upp i fett, som smör eller grädde.

4. Julnötter

 Valnötter är rika på omega 3 och hasselnötter på E-vitamin.
Valnötter är rika på omega 3 och hasselnötter på E-vitamin. FOTO: Istock

Grattis du som älskar nötter, de är julens nyttigaste snacks. Både valnötter och hasselnötter innehåller viktiga mineraler och vitaminer som magnesium, zink och folsyra. Valnötter dessutom rika på omega 3 och hasselnötter på E-vitamin.

5. Lutfisk

 Leif Mannerströms klassiska lutfisk med gröna ärter och fläsk.
Leif Mannerströms klassiska lutfisk med gröna ärter och fläsk. FOTO: Pepe Nilsson

Lutfiskens höga PH-värde gör den till vår mest basiska maträtt. Det är bra när vi ska smälta den feta julmaten då den kan neutralisera överskottet av saltsyra i magen. Den är också rik på selen, 12 mikrogram per 100 gr

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen