Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 28 juni 2017

Artrosskola: Så kan du lindra eller bli av med smärtan

Det drabbar var tionde man och var femte kvinna över 60 år. Men även unga och elitidrottare kan drabbas av artros. Med hjälp av träning kan du bli av med den brännande smärtan.

 Sjukgymnast Carin Kruse Smidjedriver artrosskola i Mölndal. Här fick Kicki Granath träningsstöd och blev av med värken.
Sjukgymnast Carin Kruse Smidjedriver artrosskola i Mölndal. Här fick Kicki Granath träningsstöd och blev av med värken.

Även om artros blir vanligare med åren så är det inte en del av det naturliga åldrandet. Ny forskning visar att även många unga och medelålders aktiva drabbas. Páll Sigurgeir Jónasson, forskare vid Sahlgrenska akademin, har studerat idrottare på elitnivå och studierna visar att artros och stelhet är vanligare bland idrottare.

Som ett led i att hjälpa patienter med artros finns numera 200 så kallade artrosskolor runt om i landet. Syftet var när de startade 2010 att utveckla ett gemensamt sätt att behandla och följa upp patienter med ledbesvär.

Driver artrosskola

Sjukgymnasten Carina Kruse Smidje driver tillsammans med sin kollega Viveka Björnberg artrosskolan Hälsa i Kubik i Mölndal.

– Många går med besvär alldeles för länge innan de söker hjälp, ju tidigare desto större är chansen att få bort värken helt och hållet, säger Carina.

Förr trodde man att artros slutade med protes. I dag är fysisk aktivitet på recept den nya vedertagna behandlingen.

Carina Kruse Smidje menar att protes kan vara en bra ersättning om det har gått så långt att det inte finns något brosk kvar.

– Men de flesta klarar sig bra med hjälp av träning.

Läs också: Artros: 7 vanliga tecken du ska se upp med

Fysisk aktivitet funkar

Träning stimulerar ledbrosket och gör att du kan behålla det brosk du har kvar. Dessutom stärks muskulaturen och avlastar leden, vilket gör att trycket på leden minskar.

– Det är lätt att bli rädd när det gör ont. Men att bli sittande på sofflocket är det sämsta man kan göra. Bästa sättet att förebygga artros är att vara så fysiskt aktiv som möjligt, minst 150 minuter i veckan, säger Carina Kruse Smidje.

Hon anser att varken sjukskrivning eller smärtstillande mediciner är effektiva behandlingar.

Resultatet av artrosskolans träningsprogram visar sig ofta redan efter en månad. Det förta tecknet är att det känns bra efter att man har tränat.

Omväxling bäst

– Det är viktigt att belastningen inte är monoton eller pågår under en längre tid. Omväxling är bra. Promenera, cykla, vattengympa men även vardagliga sysslor som att baka och jobba i trädgården är hälsosamma aktiviteter, säger Carina Kruse Smidje.

Hennes förhoppning är att artrosskolan ska leda till att människor fortsätter att träna på egen hand.

– Det är en billig och skonsam metod som man kan komma långt med. Det bästa är om träning kan bli lika självklart som att borsta tänderna.

Så fungerar artrosskolorna

  • • Det finns över 200 artrosskolor över hela landet. Där får man lära sig om sjukdomen och om vilka behandlingsmöjligheter som finns. Dessutom får man hjälp med träningsråd och att anpassa sina aktiviteter till en nivå som man klarar av.
  • • Vem som helst kan vända sig till en artrosskola och den är framtagen för personer med artros i höft, knä och hand och skapades bland annat för att råda bot på okunskap kring artros.
  • • Det behövs ingen remiss för att besöka en artrosskola eller en sjukgymnast. Du kan själv ringa och boka en tid. Sjukgymnasten ställer både diagnos och ger träningsrekommendationer.

Källa: 1177.se, netdoktor, vetenskaphalsa.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen